De eerste dagen in Paramaribo

19 november 2017 - Paramaribo, Suriname

Beste allemaal,

Om alle appjes in één keer te beantwoorden: de eerste dagen in Suriname zijn goed verlopen. Goede vlucht, netjes huis, vier katjes en twee leuke huisgenootjes. Helemaal prima dus.

Donderdag kwamen we in het donker aan in Paramaribo. Nouja, we kwamen in het licht aan, maar het wachten bij de douane duurde zo lang, dat het ondertussen donker was geworden. We hadden daarom niet veel van Paramaribo gezien toen we onderweg waren naar ons huisje. Toen we aankwamen, was er nog een student, maar voor de rest is het huis leeg. We hadden een vol studentenhuis verwacht, dus dit was wel even omschakelen, maar niet erg! Twee wc's en twee (koude) douches met z'n drieën is best wel een luxe. De koude douche is ook niet erg, want het is hier zo warm! Gelukkig waait het hier wel en kunnen we (na stage) gewoon in korte broek lopen, dus het voelt niet zo warm als in Nepal. Daarnaast hebben we ook een ventilator op de kamer, dus dat is wel fijn.

Vrijdag hebben we een tour gekregen door Paramaribo. Onze gids heeft onze stagescholen laten zien, de binnenstad, de rijke buurten (waaronder het huis van Bouterse), even pinnen en een simkaart regelen. Daarna hebben we boodschappen gehaald in een enorme Chinese winkel waar ze ook heel veel Nederlandse dingen verkopen. Hagelslag hoef ik hier dus niet te missen!

Zaterdag was ik al wat gewend aan mijn Surinaamse bedje. Ik had lang en diep geslapen. Monica en ik hadden besloten om de binnenstad in te gaan. We hadden eerst lekker gegeten bij Zus en Zo en daarna zijn we een stukje gaan wandelen. Een klein rondje eigenlijk, want we waren snel verdwaald. Op een gegeven moment werd de buurt een beetje verdacht, want er liepen helemaal geen mensen op straat. Wanneer er ook nog mannen in auto's rare dingen naar ons gingen riepen, zijn we maar snel terug gewandeld naar Zus en Zo en hadden we een taxi gebeld naar een winkelcentrum. Hier wisten we zeker van dat  hier mensen liepen. Taxi's zijn hier niet zo duur. Gelukkig maar, want 's avonds mag je hier absoluut niet fietsen! Later hebben Monica en ik pannenkoeken gebakken. Ja, ik ook! En sommige waren ook gelukt! Dit stuk heb ik trouwens getypt toen ik om 5:00 wakker werd van een raar geluid bij mijn raam. Ik was bang voor een beest bij m'n raam, dus ik ben maar in de woonkamer gaan schrijven. Uurtje later, toen het licht begon te worden, ging ik kijken en bleken het gewoon regendruppels te zijn (grote held ben ik ook).

Op zondag zijn we gaan zwemmen met een grote groep meiden uit een studentenhuis waar Saskia (ons huisgenootje) vaak is. Saskia heeft trouwens twee maanden alleen in dit studentenhuis gezeten. Respect daarvoor. We hebben de hele dag lekker aan het zwembad gelegen. Aan het eind van de middag was de schade: stukken bruin, stukken rood en wat muggenbulten. Die muggenbulten zijn echt enorm en jeuken erg. DEET uit Nederland werkt toch niet zo goed...

Morgen begin ik met stage lopen op het Kleurenorkest. En dat op mijn verjaardag! Leuk, zin an!

Groetjes,

Sanne

1. Pap, Mam en Bono Zandvoort:
    20 november 2017
    lieve Sanne Allereerst een fijne verjaardag vandaag. Geniet vanavond van het etentje! Jammer van de muggenbulten.Veel plezier op stage.
    Dikke kus pap en mam
  2. Mieke:
    21 november 2017
    Ha Sanne, wat leuk dat je een blog bijhoudt! Fijne verjaardag en veel plezier op je eerste stagedag!